توليد پليمرهايي که خودکشي مي کنند.

کد خبر: 10298 تاریخ انتشار: 1398/07/30 13:07:13
نمایش: 1239
اخبار
محققان بنياد شيمي آمريکا به سفارش ارتش اين کشور، پليمر مذکور را ابداع کرده اند. آنها ادعا مي کنند مي توان آن را در حسگرهاي الکترونيکي به کار برد و تجهيزات نظامي ساخت که به طور مخفي پس از ارائه محموله هيچ اثري از آنها باقي نمي ماند. «پل کول» محقق ارشد اين پژوهش مي گويد: اين پليمر از آن نوع موادي نيست که مانند مواد حافظ محيط زيست، طي يک سال از بين مي رود. بلکه با فشار يک دکمه مکانيسم داخلي در پليمر فعال مي شود و از بين مي رود يا خورشيد آن را از بين مي برد. براي دستيابي به اين فرايند سريع تغيير وضعيت از جامد، محققان نوعي پليمر با سقف دماي پايين استفاده کردند. به عبارت ديگر پيوندهاي اين ماده در دمايي خاص از هم گسسته مي شوند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ديلي ميل،  محققان آمريکايي نوعي خاصي از پليمر ابداع کرده اند که بدون هيچ رد و نشاني از بين مي رود. اين پلمير هم اکنون آزمايش شده است.

 محققان بنياد شيمي آمريکا به سفارش ارتش اين کشور، پليمر مذکور را ابداع کرده اند. آنها ادعا مي کنند مي توان آن را در حسگرهاي الکترونيکي به کار برد و تجهيزات نظامي ساخت که به طور مخفي پس از ارائه محموله هيچ اثري از آنها باقي نمي ماند.

 «پل کول» محقق ارشد اين پژوهش مي گويد: اين پليمر از آن نوع موادي نيست که مانند مواد حافظ محيط زيست، طي يک سال از بين مي رود. بلکه با فشار يک دکمه مکانيسم داخلي در پليمر فعال مي شود و از بين مي رود يا خورشيد آن را از بين مي برد.

براي دستيابي به اين فرايند سريع تغيير وضعيت از جامد، محققان نوعي پليمر با سقف دماي پايين استفاده کردند. به عبارت ديگر  پيوندهاي اين ماده در دمايي خاص از هم گسسته مي شوند. 

 محققان در آزمايش ها از يک کاتاليزور حساس به نور استفاده کردند تا فرايند فروپاشي پليمر را آغاز کنند. به محض اينکه اين ماده در برابر نور خورشيد قرار گرفت، فرايند فروپاشي آن شروع شد.

 به اين ترتيب اپراتور مي تواند اين پليمر را در شب ارسال کند و با طلوع خورشيد اثري از آن باقي نمي ماند. با کمک اين روش مي توان  زمان فروپاشي را تنظيم کرد تا موادي با عمر طولاني تر ساخت.

 کول در اين باره مي گويد: ما راهي يافته ايم تا فرايند فروپاشي را براي مدت زماني خاص(يک، دو يا سه ساعت) به تعويق بيندازيم.  کافي است آن را تا زمان استفاده در مکاني تاريک نگهداري کنيد.

همچنين نوع ديگري از اين پليمر ساخته شد که به نور فلورسنت حساس است. اين ماده براي ماموريت در فضاهاي بسته مناسب است. 

 سال هاست که دانشمندان سعي دارند چنين موادي را بسازند اما به دليل عدم ثبات پليمرها در دماي اتاق موفق نبوده اند. اما اکنون آنها توانسته اند با حذف ناخالصي مواد قبل از تبديل در واکنش هاي شيميايي پليمري بسازند که نسبت به نمونه هاي پيشين ماندگارتر است.

هرچند اين پليمر هم اکنون در فناوري نظامي استفاده شده اما دانشمندان معتقدند کاربردهاي تجاري نيز دارد. 

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟





 

آمار سایت

آنلاین ها
4
امروز
72
دیروز
95
هفته
422
ماه
23365
کل
332338