آرامش نسبي در بازار آزاد پليمرها

کد خبر: 10317 تاریخ انتشار: 1398/09/21 13:46:44
نمایش: 1128
اخبار
رشد محسوس حجم معاملات پليمرها در بورس‌کالا در چهار هفته اخير موجب شده تا رونق جديدي را در اين حوزه معاملاتي شاهد باشيم که البته به رشد موجودي انبارها در بازار داخلي نيز منتهي شده است. آرامش نسبي در بازار آزاد پليمرها همين مطلب تاکنون سرعت‌گير مهمي در برابر رشد نرخ با برتري عرضه بر تقاضا در بازار آزاد بوده است تا جايي که بازار پليمرها بي‌توجه به نوسان قيمت دلار آزاد، در يک مسير متعادل نوسان مي‌کند. بالا بودن حجم معاملات پليمرها در هفته‌هاي اخير در شرايطي رخ داد که رشد قيمت‌هاي پايه، به افزايش نرخ در بورس‌کالا منجر شد که تاکنون خروجي آن رشد شاخص قيمت پليمرهاي دنياي اقتصاد (DEPPI) بوده است.شاخص قيمت پليمرهاي دنياي اقتصاد در هفته گذشته با اهرم افزايش قيمت دلار نيمايي در مسير رشد قرار گرفت و با ۱۱/ ۴ درصد افزايش به ۹ هزار و ۶۷۹ تومان رسيد که بالاترين رقم از اوايل شهريورماه تاکنون است. اين درحالي است که رشد قيمت دلار در بازار آزاد هم به افزايش فاصله قيمتي بين دلار آزاد و نيمايي منتهي شد که تاکنون جذابيت بالاي خريد در بورس‌کالا را موجب شده است. البته با توجه به رشد حجم معاملات در هفته‌هاي ا

آرامش نسبي در بازار آزاد پليمرها

رشد محسوس حجم معاملات پليمرها در بورس‌کالا در چهار هفته اخير موجب شده تا رونق جديدي را در اين حوزه معاملاتي شاهد باشيم که البته به رشد موجودي انبارها در بازار داخلي نيز منتهي شده است.
آرامش نسبي در بازار آزاد پليمرها

همين مطلب تاکنون سرعت‌گير مهمي در برابر رشد نرخ با برتري عرضه بر تقاضا در بازار آزاد بوده است تا جايي که بازار پليمرها بي‌توجه به نوسان قيمت دلار آزاد، در يک مسير متعادل نوسان مي‌کند. بالا بودن حجم معاملات پليمرها در هفته‌هاي اخير در شرايطي رخ داد که رشد قيمت‌هاي پايه، به افزايش نرخ در بورس‌کالا منجر شد که تاکنون خروجي آن رشد شاخص قيمت پليمرهاي دنياي اقتصاد (DEPPI) بوده است.شاخص قيمت پليمرهاي دنياي اقتصاد در هفته گذشته با اهرم افزايش قيمت دلار نيمايي در مسير رشد قرار گرفت و با ۱۱/ ۴ درصد افزايش به ۹ هزار و ۶۷۹ تومان رسيد که بالاترين رقم از اوايل شهريورماه تاکنون است. اين درحالي است که رشد قيمت دلار در بازار آزاد هم به افزايش فاصله قيمتي بين دلار آزاد و نيمايي منتهي شد که تاکنون جذابيت بالاي خريد در بورس‌کالا را موجب شده است. البته با توجه به رشد حجم معاملات در هفته‌هاي اخير در بورس‌کالا و ثبت رکورد بالاترين حجم دادوستد هفتگي در سال‌جاري، مي‌توان گفت که رونق معاملات همگام با بهبود وضعيت توليد در صنايع تکميلي همراه بوده است که در نهايت به تقويت واقعي اين بازار منتهي شد.
در هفته گذشته حجم دادوستد پليمرها در بورس‌کالا با ۳۶/ ۱۱ درصد رشد هفتگي به ۸۸ هزار و ۲۱۷ تن رسيد که بالاترين رقم از هفته منتهي به ۱۷ اسفندماه سال گذشته تاکنون است. اين درحالي بود که هفته گذشته ۶۵/ ۹۴ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که بالاترين درصد دادوستد عرضه پليمرها از هفته منتهي به ۱۹ ارديبهشت‌ماه تاکنون است. اين موارد به خوبي رونق معاملاتي در بازار پليمرهاي بورس‌کالا را ترسيم مي‌کند آن‌هم در شرايطي که روزهاي اخير هم وضعيت خوبي بر معاملات حکمفرما بود. رشد قيمت دلار عاملي است که تاکنون جذابيت خريد را افزايش داده است اگرچه برخي انتظار رشد بيشتر قيمت پليمرها در بازارهاي جهاني را هم مطرح کرده‌اند.خوش‌بيني به تقويت سازوکارهاي توليدي، انتنظار رونق بيشتر صادرات، تقويت تقاضاي داخلي براي محصولات نهايي و حتي انگيزه‌هاي سفته‌بازي را مي‌توان از دلايل اصلي رشد حجم معاملات در بورس‌کالا به شمار آورد؛ هرچند اين بازار بعد از يک رکود طولاني و البته چند تکانه رونق مهم، بايد در مسير افزايش حجم معاملات حرکت ‌کند بنابراين بخشي از اين رونق در فاز معاملات مواد اوليه طبيعي ارزيابي مي‌شود ولي بي‌ارتباط با رشد قيمت دلار نيست. بازارهاي داخلي پليمرها اما اين هفته را با رشد نرخ سپري نکرده‌اند.
بازار آزاد پليمرها با ساير بازارهاي مشابه اندکي متفاوت است. ميل به رشد قيمت‌ها در اين بازار کمتر از ساير بازارهاست آن‌هم در شرايطي که مي‌توان گفت جريان قيمتي در سه روز ابتدايي هفته جاري حتي کاهشي بوده است. اين روند نزولي به معني برتري محسوس عرضه بر تقاضا در بازار آزاد است آن هم در شرايطي که نوسان قيمت دلار آزاد سيگنال رواني بسيار مهمي را به تمامي بازارهاي کالايي ارائه کرده است. از سوي ديگر قيمت‌هاي پايه در بورس‌کالا هم چند هفته افزايشي بوده و انتظار بر اين بود تا قيمت‌ها در بازار آزاد را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. شاخص قيمت پليمرهاي دنياي اقتصاد هم که در هفته گذشته صعودي بود، نتوانست جريان غالب در اين بازار را در نيمه اول هفته جاري تغيير دهد. البته روز گذشته جرقه‌هايي از رشد قيمت‌ها در بازار آزاد پليمرها به ثبت رسيد ولي نمي‌توان گفت که ديروز هم يک جريان افزايشي در اين بازار رقم خورده است. تجميع اين موارد در مقايسه با ساير بازارهاي کالايي مشابه نشان مي‌دهد که داده‌هاي دروني در بازار پليمرها از ويژگي‌هايي برخوردار است که شايد در نگاه اول قابل مشاهده نباشد ولي موشکافي آنها مي‌تواند واقعيت‌هاي بازار را با شفافيت بالاتري ترسيم کند.در هفته‌هاي اخير حجم دادوستد پليمرها در بورس‌کالا به‌شدت بالا بود، گويي سه هفته گذشته رکورد بالاترين حجم معاملات در سال‌جاري به ثبت رسيد. اين داده نشان مي‌دهد که موجودي انبارها افزايش چشمگيري داشته آن‌هم در شرايطي که برخي مشکلات حمل‌ونقل هم متعادل شده يعني کالاهاي بيشتري به انبارها در بازار آزاد تزريق شده است. موجودي بالاي انبارها به معني برتري عرضه بر تقاضاست بنابراين رشد مصرف واقعي موارد اوليه کمتر از افزايش حجم معاملات در بورس‌کالا بوده است. اين روند عمومي نشان مي‌دهد که تاکنون خوش‌بيني‌هاي فاز تقاضاي واقعي يا همان توليد در صنايع تکميلي اگرچه وجود داشته است ولي فاز رواني و انتظار رشد قيمت‌ها و تلاش براي خريد حداکثري مواد اوليه (به هر دليل) سريع‌تر از رشد واقعي تقاضا حرکت کرده است که خروجي آن تاکنون آرامشي شکننده در بازار است که البته همين خريد از بورس‌کالا هم با اما و اگرهاي خاصي روبه‌روست.
در گذشته به داستان سهميه‌بندي مواد اوليه در بورس‌کالا نقدهايي وارد شد ولي همچون گذشته مورد توجه قرار نگرفت. اين نقدها هنوز هم پابرجاست آن‌هم در شرايطي که خبرها از تغيير در سهميه‌ها با تغيير واقعي آنها در تناقض است. برخي انتظار کاهش سهميه را ندارند ولي سهميه آنها کمتر اعلام مي‌شود و برخي ديگر که خود را براي کاهش سهميه‌ها آماده کرده بودند، تغييري را در سهميه‌هاي خريد حس نمي‌کنند. اين درحالي است که نوسان قيمت دلار آزاد و تغييرات قيمت دلار نيمايي در کنار چشم‌انداز احتمالي رشد نرخ در بازارهاي جهاني، جمعا جذابيت خريد را در روزهاي گذشته افزايش داده بود تا جايي که شاهد رشد جدي شاخص قيمت پليمرهاي دنياي اقتصاد در بورس‌کالا بوديم. اين رخدادها شايد در نگاه اول پتانسيل رشد نرخ در بازار داخلي را محدود کرد و براي برخي تصميم‌سازان و ناظران به منزله يک دستاورد به‌شمار برود ولي در کنار آن نااطميناني‌ها را در بازار داخلي تقويت کرده است و باز هم شاهد کاهش اعتماد خريداران مواد اوليه مخصوصا از سوي واحدهاي صنعتي مصرف‌کننده اصلي هستيم.
اين جريان‌ها و به عبارت دقيق‌تر بازي با بازار به بهانه مديريت قيمت‌ها تاکنون در اين بازار به ندرت کارنامه قابل قبولي ارائه کرده است و نتيجه پاياني آن کسب سود و ضررهاي احتمالي در فاز سفته‌بازي است و در نهايت توليدکننده واقعي است که با ترديد عملکرد روبه‌رو مي‌شود.در اين شرايط تنها شاهد نوسان در حجم معاملات به هر دليل هستيم اگرچه اهداف سفته‌بازي را در اين نوسان نمي‌توان ناديده گرفت. اين‌که توليدکننده حداقل براي تامين نيازهاي اصلي خود به مواد اوليه دسترسي کامل داشته باشد را بايد يک اصل در نظر گرفت آن‌هم در شرايطي که نوسان آزادانه قيمت‌ها در کنار عرضه کافي مي‌تواند مهمترين حمايت از صنايع تکميلي باشد. از سوي ديگر رشد قيمت دلار اگرچه به افزايش جذابيت صادرات محصولات نهايي منتهي شده است ولي رشد حجم معاملات در بورس‌کالا بيش از نياز واقعي صنايع است بنابراين بخش مهمي از اين معاملات به بازار آزاد منتقل شده که طبيعتا امکان رشد قيمت‌ها را محدود مي‌کند. اين داده را بايد يک سيگنال جذاب به شمار آورد ولي فراموش نکنيم که مصرف واقعي صنايع تکميلي بايد به‌صورت مستقيم از بورس‌کالا تامين شده و واسطه‌گري و سفته‌بازي به حداقل خود برسد.

مولف: حبیب صادقی منش

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟


 

آمار سایت

آنلاین ها
3
امروز
39
دیروز
65
هفته
357
ماه
22018
کل
334091