بلوک پليمري نانويي مقاوم در برابر اصابت گلوله ساخته شد

کد خبر: 10332 تاریخ انتشار: 1398/10/16 13:52:28
نمایش: 1050
اخبار
يک تيم تحقيقاتي از دانشگاه رايس آمريکا موفق به ساخت بلوک پليمري مبتني بر ساختار نانو لوله‌اي شدند که مقاومت بسيار بالايي دارد، اين بلوک پليمري ۱۰ برابر بهتر از بلوک جامد مرجع از همان نوع پليمر در برابر اصابت گلوله مقاومت مي‌کند. بلوک پليمري نانويي مقاوم در برابر اصابت گلوله ساخته شد به گزارش اينپيا به نقل از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، محققان دانشگاه رايس به رهبري محقق ايراني «سيد محمد سجادي» به آزمايش پليمرهاي مبتني بر توبولان‌ها پرداختند، توبولان‌ها ساختارهاي ميکروسکوپي و متشکل از نانو لوله‌هاي‌کربني متصل به يکديگر هستند و داراي قدرت فوق‌العاده‌اي اند، اين فناوري قابل استفاده در حوزه‌هايي نظير هوافضا، خودرو، ورزش، بسته بندي و زيست‌پزشکي است، اين گروه ثابت کردند که با استفاده از چاپ سه بعدي امکان توليد اين پليمرها وجود دارد. يک ماده سبک و پر از حفره هاي ريز که داراي سختي برابر با الماس باشد بسيار جذاب به نظر مي‌رسد. محققان دانشگاه رايس به آزمايش پليمرهاي مبتني بر توبولان‌ها پرداختند، توبولان‌ها ساختارهاي ميکروسکوپي و متشکل از نانو لوله‌هاي‌کربني متصل به يکديگر هستند و داراي قدر

 

بلوک پليمري نانويي مقاوم در برابر اصابت گلوله ساخته شد

يک تيم تحقيقاتي از دانشگاه رايس آمريکا موفق به ساخت بلوک پليمري مبتني بر ساختار نانو لوله‌اي شدند که مقاومت بسيار بالايي دارد، اين بلوک پليمري ۱۰ برابر بهتر از بلوک جامد مرجع از همان نوع پليمر در برابر اصابت گلوله مقاومت مي‌کند.
بلوک پليمري نانويي مقاوم در برابر اصابت گلوله ساخته شد

به گزارش اينپيا به نقل از  ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، محققان دانشگاه رايس به رهبري محقق ايراني «سيد محمد سجادي» به آزمايش پليمرهاي مبتني بر توبولان‌ها پرداختند، توبولان‌ها ساختارهاي ميکروسکوپي و متشکل از نانو لوله‌هاي‌کربني متصل به يکديگر هستند و داراي قدرت فوق‌العاده‌اي اند، اين فناوري قابل استفاده در حوزه‌هايي نظير هوافضا، خودرو، ورزش، بسته بندي و زيست‌پزشکي است، اين گروه ثابت کردند که با استفاده از چاپ سه بعدي امکان توليد اين پليمرها وجود دارد.

يک ماده سبک و پر از حفره هاي ريز که داراي سختي برابر با الماس باشد بسيار جذاب به نظر مي‌رسد. محققان دانشگاه رايس به آزمايش پليمرهاي مبتني بر توبولان‌ها پرداختند، توبولان‌ها ساختارهاي ميکروسکوپي و متشکل از نانو لوله‌هاي‌کربني متصل به يکديگر هستند و داراي قدرت فوق‌العاده‌اي هستند، سازه‌هاي پليمري مانند توبولان که در دانشگاه رايس توليد شده است، داراي مقاومتي به مراتب بهتر نسبت به سازه مکعبي ساخته شده از پليمر مرجع است.

مقاومت اين مکعب‌هاي ساخته شده در برابر گلوله مورد آزمايش قرار گرفته است، نتايج آزمايش‌ها نشان داد که اين گلوله‌ها تقريباً در لايه دوم سازه‌هاي توبول متوقف شدند و هيچ خسارت قابل توجهي فراتر از آن لايه مشاهده نشده است؛ اما گلوله‌هايي که با همان سرعت به مکعب مرجع برخورد کردند، شکاف‌هايي را در کل مکعب به وجود آوردند.

دانشمندان نشان دادند که مي‌توان توبول‌ها را به صورت بلوک‌هاي پليمري سه بعدي چاپ کرد، در طي آزمايش‌هاي انجام داده شده مشخص شد که بلوک‌هاي پليمري ساخته شده از توبول، هنگامي که مورد اصابت يک گلوله قرار مي‌گيرد، نسبت به همان مواد پليمري بدون حفره بهتر عمل مي‌کند، بلوک‌ها نيز بدون اينکه از يکديگر جدا شوند، بسيار فشرده مي‌شوند.

به گفته سجادي، سامانه‌هاي نظري مختلفي وجود دارند که تا قبل از ساخته شدن امکان بهره‌مند شدن مردم از خواص آن‌ها وجود ندارد، اما با چاپ سه بعدي مي‌توان از خواص مکانيکي پيش‌بيني شده استفاده کرد و به خصوصيات مکانيکي قابل تنظيم دست يافت.

آزمايش‌هاي انجام شده توسط اين گروه تحقيقاتي به اين صورت بود که گلوله‌هايي با سرعت ۸.۵ کيلومتر در ثانيه به مکعب‌هايي با الگوي ثابت و جامد شليک شد، گروهي از مکعب‌هاي ساخته شده با توبولان و داراي حفرات متعددي بودند و ديگر مکعب‌ها از يک پليمر مرجع ساخته شده بودند، به گفته سجادي نتايج اين آزمايش‌ها بسيار چشمگير است.

بلوک‌هاي توبولاني، ۱۰ برابر بهتر از يک بلوک جامد از همان مواد عمل کردند، به طوري که گلوله در لايه دوم سازه توبولاني گير کرد اما در بلوک جامد، ترک‌هايي در کل ساختار پخش شد، اين آزمايش نشان داد که چگونه يک شبکه پليمري متخلخل اجازه مي‌دهد بلوک‌هاي توبولاني بدون ترک خوردگي روي هم فرو بريزند.

سازه‌هاي توبولاني مانند فلز، سراميک و پليمر فقط با اندازه چاپگر محدود مي‌شوند، بهينه سازي طرح شبکه مي‌تواند منجر به ساخت مواد سبک‌تر و مقاوم‌تري براي کاربردهاي عمراني، هوافضا، خودرو، ورزش، بسته بندي و زيست‌پزشکي شود.

مولف: حبیب صادقی منش

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟


 

آمار سایت

آنلاین ها
1
امروز
112
دیروز
277
هفته
592
ماه
22123
کل
334599