جوابيه انجمن توليد کنندگان لوله و اتصالات پلي اتيلن به پتروشيمي اميرکبير

کد خبر: 10348 تاریخ انتشار: 1398/11/06 12:17:36
نمایش: 1104
اخبار
پيرو مصاحبه مهندس صحاف امين با رسانه "پتروتحليل"روابط عمومي پتروشيمي اميرکبير در قالب جوابيه اي ،مطالب مطرح شده از سوي ايشان را به دور از واقعيت و بدون ارائه مستندات ارزيابي کرده بود که رييس هيأت مديره انجمن در اين رابطه ،ضمن ارائه مستندات آزمايشگاهي و مدارک سازماني ، رديه اي بر ادعاي پتروشيمي اميرکبير نوشته است که در ادامه مي خوانيم. جوابيه انجمن توليد کنندگان لوله و اتصالات پلي اتيلن به پتروشيمي اميرکبير احتراما جهت تنوير افکار عمومي ، متخصصان و کارشناسان و پيرو اعلام روابط عمومي پتروشيمي اميرکبير مبني بر ادعاي بدون مدرک رئيس هيات مديره انجمن لوله و اتصالات پلي اتيلن مبني بر عدم تطابق گريدهاي EX6-B و CRP-100B اين پتروشيمي محترم با شاخص هاي استاندارد ملي ايران جهت استفاده در آبرساني و گازرساني ، موارد و مدارک ذيل باستحضار مي رسد، : قصد نداشتيم درباره تاريخچه مصرف لوله هاي پلي اتيلن در زمينه هاي مختلف در ايران عزيز مطلبي بنويسيم ولي وقتي آنها نگران لطمه به برند بنگاه اقتصادي خود مي باشند مسلما اگر در دفاع از کساني که 50 سال پيش در زمينه بازارسازي و معرفي اين کالا در کشور ، عمر ، سرم

جوابيه انجمن توليد کنندگان لوله و اتصالات پلي اتيلن به پتروشيمي اميرکبير

پيرو مصاحبه مهندس صحاف امين با رسانه "پتروتحليل"روابط عمومي پتروشيمي اميرکبير در قالب جوابيه اي ،مطالب مطرح شده از سوي ايشان را به دور از واقعيت و بدون ارائه مستندات ارزيابي کرده بود که رييس هيأت مديره انجمن در اين رابطه ،ضمن ارائه مستندات آزمايشگاهي و مدارک سازماني ، رديه اي بر ادعاي پتروشيمي اميرکبير نوشته است که در ادامه مي خوانيم.
جوابيه انجمن توليد کنندگان لوله و اتصالات پلي اتيلن به پتروشيمي اميرکبير

احتراما جهت تنوير افکار عمومي ، متخصصان و کارشناسان و پيرو اعلام روابط عمومي پتروشيمي اميرکبير مبني بر ادعاي بدون مدرک رئيس هيات مديره انجمن لوله و اتصالات پلي اتيلن مبني بر عدم تطابق گريدهاي EX6-B و CRP-100B اين پتروشيمي محترم با شاخص هاي استاندارد ملي ايران جهت استفاده در آبرساني و گازرساني ، موارد و مدارک ذيل باستحضار مي رسد، :
قصد نداشتيم درباره تاريخچه مصرف لوله هاي پلي اتيلن در زمينه هاي مختلف در ايران عزيز مطلبي بنويسيم ولي وقتي آنها نگران لطمه به برند بنگاه اقتصادي خود مي باشند مسلما اگر در دفاع از کساني که 50 سال پيش در زمينه بازارسازي و معرفي اين کالا در کشور ، عمر ، سرمايه و دانش خود را صرف کرده و بدون استفاده از هيچ رانتي در توليد محصول و توسعه بازار گام برداشته اند ، سخني ننويسيم کار ثوابي نکرده ايم.
هم اکنون در بخش کشاورزي ، پروژه هاي مختلفي مانند آبياري قطره اي دشت مغان ، کشت و صنعت جيرفت که از اوايل دهه 50 شمسي هنوز در حال کار مي باشند در بخش ساختمان و آبرساني ، پروژه فاضلاب داخل و خارج شهرک اکباتان ، آبرساني در دره کن و سولقان نيز از همين دهه شمسي در حال کار مي باشند. در بخش گارزساني نيز از دهه 50 شمسي با همت چند توليد کننده ، فرهنگ مصرف استفاده از اين لوله ها با ارائه استانداردها و مشخصات فني و توان توليد داخل و بازديد کارشناسان شرکت ملي گاز از کشورهاي اروپايي شروع گرديد و اولين پروژه گازرساني بطول 240 کيلومتر در فرديس کرج در 47 سال پيش آغاز شد که بعد از نتيجه موفق ، وندور ليستي از توليد کنندگان مجاز لوله و اتصالات توسط شرکت ملي گاز با تعداد کمتر از انگشتان يک دست تشکيل و تا به امروز تکميل گرديده است . لذا اگر قرار باشد نگراني براي برند يک شرکت پتروشيمي وجود داشته باشد ، مسلما بيشتر از آن براي صنايع تکميلي توليد لوله و اتصالات پلي اتيلني وجود دارد چون اولا برند تجاري توليد کننده لوله و اتصالات بر روي آنها نقش مي بندد و مسئوليت حقوقي و پاسخگويي برعهده توليد کننده لوله و اتصالات و نه توليد کننده مواد اوليه مي باشد ، ثانيا بسياري از توليد کنندگان لوله فقط در يک بازار مصرف انحصاري مانند بخش کشاورزي ، آب و فاضلاب ، ساختمان و گازرساني فعاليت مي نمايند و چنانچه وجهه آنها لطمه اي ببيند عملا ادامه فعاليت آنها براي توليد و عرضه در آن بخش امکان پذير نخواهد بود . در بخش هايي نيز ارائه محصولات با ضمانت هاي طويل المدت مي باشد که توليد کننده لوله و اتصالات مي بايست تا سالهاي سال نسبت به کيفيت محصول توليدي خود پاسخگو باشند . بنابراين مواد اوليه لوله و اتصالات پلي اتيلني يک محصول مهندسي با مشخصات فني معين و مسئوليت هاي سنگين در بازار مصرف مي باشد که مي بايست نسبت به تامين خواص مورد نظر در پتروشيمي ها توجهي بيشتر مبذول گردد. اما بپردازيم به عرضه دو گريد EX6B و CRP100B توسط پتروشيمي اميرکبير در پاييز سال 98 که مطالبي به شرح زير تقديم مي گردد.
ابتدا کل عرضه هاي اين پتروشيمي براي اين دو گريد با حجم عرضه شده 20 هزار تن و حجم معامله شده 16 هزار تن ارائه مي گردد . (پيوست 1)
گريد EX6-B در 2 نوبت در تاريخ 2/7/98 و 9/7/98 با حجم 1400 تن در بورس عرضه گرديده که تمامي اين مقدار معامله گشته است و بسيار جاي تعجب است که نامه ارسالي از طرف اين پتروشيمي حاوي ديتا شيت و مشخصات در تاريخ 17/10/98 به بورس کالاي ايران و دفتر صنايع پايين دستي ارسال گرديده است يعني بيش از 3 ماه بعد از عرضه اين مواد در بورس کالا ؟!؟ . مطابق با مقررات مي بايست هر گريد جديد جهت اثبات کاربري مناسب ابتدا مي بايست تاييديه هاي لازم را از آزمايشگاه هاي معتبر ملي يا بين المللي اخذ نمايند و در صورت مثبت بودن آنها را جهت عرضه در بورس کالا به تاييد شرکت بورس کالاي ايران و دفتر صنايع پايين دستي برسانند . اما جهت روشن شدن اين موضوع نيز ، نتيجه گزارش تست يکي از شرکت هاي عضو اين انجمن و مکاتبه با پتروشيمي اميرکبير تاريخ 21/8/98 در مورد قبول نبودن شاخص رشد ترک آهسته اين مواد SCG که از مهمترين مشخصات اين مواد براي استفاده درکاربرد لوله هاي آبرساني و تحت فشار و گازرساني مي باشد در پيوست 2 باستحضار مي رسد.
گريد CRP100B در 15 نوبت بين تاريخ هاي 24/7/98 الي 19/9/98 با تناژ 19280 تن عرضه شده که 14718 تن آن معامله گشته است . ادامه عرضه اين گريد پس از نامه نگاري و مکاتبه اين انجمن با بورس کالا متوقف گرديد. همانطور که در پيوست 3 آمده بسياري از واحدهاي اين انجمن از استان اصفهان و خراسان رضوي نسبت به عدم تاييد شاخص رشد آهسته ترک SCG اين مواد و خودداري پذيرش شرکت هاي بازرسي در استفاده از اين مواد جهت لوله هاي آبرساني جهاد کشاورزي اذعان داشتند که موارد به صورت کتبي به اطلاع اين پتروشيمي رسانده شده است. همچنين مطابق با آخرين وندور ارسالي از طرف شرکت ملي گاز ايران در مورد مواد اوليه قابل استفاده در شبکه گازرساني هيچکدام از مواد مذکور توليدي اين پتروشيمي در اين وندور شرکت گاز موجود نمي باشند .( پيوست 4)
با توجه به عدم تطابق مشخصات فني مواد فروش رفته در بورس کالا با مشخصات فني مواد PE100 با استاندارد ملي و بين المللي هم اکنون زيان قابل توجهي به خريداران مواد مزبور در بورس کالا وارد شده و تا به امروز هيچ اقدامي در مرجوع نمودن کالاي فوق از خريداران نشده است ، همچنين در صورتيکه هنوز براي مديران آن پتروشيمي شبهه اي در مورد عدم انطباق اين دو گريد براي استفاده در کاربردهاي آبرساني تحت فشار و گازرساني وجود دارد ، اين انجمن حاضر به انجام آزمايشات در هر آزمايشگاه ثالث مرضي الطرفين مي باشد تا کليه ابعاد آن کاملا روشن گردد.

مولف: حبیب صادقی منش

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟





 

آمار سایت

آنلاین ها
5
امروز
16
دیروز
43
هفته
314
ماه
22109
کل
334003