اختصاصي اينپيا: بازارهاي جهاني اولفين ها در 2020

کد خبر: 10363 تاریخ انتشار: 1398/11/24 12:56:44
نمایش: 1167
اخبار
سال آينده شرايط براي بازارهاي اولفين هاي پايه در جهان و ايران سخت تر خواهد شد اختصاصي اينپيا: بازارهاي جهاني اولفين ها در 2020 وود مکنزي در گزارشي به بررسي وضعيت اولفين ها در سال 2020 پرداخته است و با اشاره به اين که محصولاتي از قبيل اتيلن، پروپيلن و بوتادين به عنوان اولفين‌هاي پايه، بخش قابل‌ توجهي از صنعت پتروشيمي جهان و ايران و همچنين بازار سرمايه را تشکيل مي‌دهند نوشت: سال آينده شرايط براي اين محصولات دشوارتر از امسال و قيمت‌ها بيشتر از امسال تحت فشار خواهند بود. دلايل اين امر نيز به صورت زير مورد بررسي قرار گرفته است: نخست آن که رشد عرضه LPG و اتان آمريکا در نتيجه انقلاب شيل ادامه خواهد يافت و قيمت‌ها در آمريکا به گونه‌اي پيش مي‌رود که قيمت LPG زير برابري (Parity) با اتان باشد و در نتيجه LPG بيشتري در مقايسه با 2019 مصرف شود. نکته دوم آن که سرمايه‌گذاري بيش از اندازه در پايين‌دستي اتيلن باعث شده تا انتظار کاهش نرخ بکارگيري واحدهاي توليد محصولاتي از قبيل پلي‌اتيلن و منواتيلن‌گلايکول و استايرن را داشته باشيم. متعاقباً اين باعث کاهش نرخ بکارگيري واحدهاي اتيلن نيز خواهد شد.

اختصاصي اينپيا: بازارهاي جهاني اولفين ها در 2020

سال آينده شرايط براي بازارهاي اولفين هاي پايه در جهان و ايران سخت تر خواهد شد
اختصاصي اينپيا: بازارهاي جهاني اولفين ها در 2020

وود مکنزي در گزارشي به بررسي وضعيت اولفين ها در سال 2020 پرداخته است و با اشاره به اين که محصولاتي از قبيل اتيلن، پروپيلن و بوتادين به عنوان اولفين‌هاي پايه، بخش قابل‌ توجهي از صنعت پتروشيمي جهان و ايران و همچنين بازار سرمايه را تشکيل مي‌دهند نوشت: سال آينده شرايط براي اين محصولات دشوارتر از امسال و قيمت‌ها بيشتر از امسال تحت فشار خواهند بود.

دلايل اين امر نيز به صورت زير مورد بررسي قرار گرفته است: نخست آن که رشد عرضه LPG و اتان آمريکا در نتيجه انقلاب شيل ادامه خواهد يافت و قيمت‌ها در آمريکا به گونه‌اي پيش مي‌رود که قيمت LPG زير برابري (Parity) با اتان باشد و در نتيجه LPG بيشتري در مقايسه با 2019 مصرف شود.

نکته دوم آن که سرمايه‌گذاري بيش از اندازه در پايين‌دستي اتيلن باعث شده تا انتظار کاهش نرخ بکارگيري واحدهاي توليد محصولاتي از قبيل پلي‌اتيلن و منواتيلن‌گلايکول و استايرن را داشته باشيم. متعاقباً اين باعث کاهش نرخ بکارگيري واحدهاي اتيلن نيز خواهد شد.

نکته سوم آن که براي نخستين بار در هفت سال اخير، نرخ بکارگيري واحدهاي اتيلن به زير 90 درصد سقوط خواهد کرد. افت در آسيا شديدتر خواهد بود. افت 6 درصد در اين قاره از بحران سال 2009-2008 تاکنون سابقه نداشته است.

چهارمين موضوع آن است که به طور سنتي قيمت‌هاي اتيلن آسيا شديداً تحت‌تاثير واحدهاي غيريکپارچه پايين‌دستي اين محصول بوده است. اما اين وضعيت تغيير کرده و سرمايه‌گذاري بيش از اندازه در پايين‌دستي اتيلن، موجب شده در نتيجه کاهش نرخ بکارگيري، توانايي اين واحدها براي خريد اتيلن (Affordability) افت بالايي را تجربه کند.

موضوع آخر آن که همزمان شاهد رشد توليد پروپيلن به عنوان محصول نسبتاً فرعي در واحدهاي مختلف و همچنين توليد از مسير PDH خواهيم بود.

جمع‌بندي وودمکنزي آن است که رشد به مراتب بيشتر عرضه در مقايسه با تقاضا، نرخ بکارگيري را در اين واحدها به يکي از کم‌ترين ارقامي کاهش مي‌دهد که صنعت تاکنون شاهد آن بوده است.

اين موسسه درباره ايران نيز به 5 موضوع مهم اشاره کرده که در ادامه مي آيد:

1) بدون لحاظ رشد ارز، واحدهاي اولفيني به ويژه در محصولات مرتبط با اتيلن ريسک کاهش قيمت را در پيش دارند.

2) درباره پروپيلن احتمالاً وضعيتي مشابه روندي که در اتيلن قبلاً شاهد بوديم تکرار خواهد شد و رجوع به روند سه سال اخير راهگشاست.

 3) دسترسي به خوراک‌هاي نسبتاً رقابت‌پذيرتر بخشي از افت را جبران خواهد کرد.

4) ظاهراً محصولات پايين‌دستي اتيلن بعضاً افت بيشتري داشته‌اند و در نتيجه بايد کل سبد پتروشيمي را رصد و پيگيري کرد.

 5) در نهايت اينکه تحليل‌هاي فوق فقط مبتني بر سمت درآمد هستند و سمت هزينه به تنهايي مي‌تواند تمام افت احتمالي سمت درآمد را جبران کند.

مولف: حبیب صادقی منش

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟


 

آمار سایت

آنلاین ها
4
امروز
46
دیروز
43
هفته
314
ماه
22109
کل
334033