جهش عربستان سعودي در صنعت پتروشيمي

کد خبر: 10306 تاریخ انتشار: 1398/09/04 15:36:23
نمایش: 1117
اخبار
به گزارش اينپيا، اين سرمايه‌گذاري با همکاري ۵ شرکت خارجي يعني باسف آلمان، شل (شرکت انگليسي-هلندي)، ميتسويي ژاپن، SNF فرانسه و گروه متالورژي پيشرفته هلندي AMG صورت گرفته است. بنا بر اين گزارش امضاي اين قرارداد که با حضور معتبرترين شرکت‌هاي پتروشيمي جهان صورت مي‌پذيرد يک نقطه عطف تاريخي براي پتروشيمي عربستان است. اين گزارش مي‌افزايد اين سرمايه‌گذاري، علاوه بر توسعه بخش بالادستي پتروشيمي عربستان نگاهي هم به توسعه تکميلي در اين بخش در صنايع ميان‌دست و پايين‌دست دارد. توليد يک ماده شيميايي ويژه در بخش پايين‌دست که با همکاري خاص شرکت ميتسويي ژاپن انجام مي‌شود و توسعه ظرفيت‌هاي توليد يک نوع کاتاليزور مورد استفاده در صنعت با همکاري شرکت شل براي استفاده در پالايشگاه‌ها که مي‌تواند مواد اوليه مورد نياز خوراک مجتمع‌هاي پتروشيمي را تامين کنند از موضوعات مورد توافق است.

جهش عربستان سعودي در صنعت پتروشيمي

ICIS در گزارشي اعلام کرده است که عربستان بيش از ۲ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري جديد در صنايع پتروشيمي خود را در دستور کار قرار داده که شامل يک کارخانه پلي‌اکريل آميد و يک پروژه آمونياک در منطقه الجبيل است.
جهش عربستان سعودي در صنعت پتروشيمي

به گزارش اينپيا، اين سرمايه‌گذاري با همکاري ۵ شرکت خارجي يعني باسف آلمان، شل (شرکت انگليسي-هلندي)، ميتسويي ژاپن، SNF فرانسه و گروه متالورژي پيشرفته هلندي AMG صورت گرفته است. بنا بر اين گزارش امضاي اين قرارداد که با حضور معتبرترين شرکت‌هاي پتروشيمي جهان صورت مي‌پذيرد يک نقطه عطف تاريخي براي پتروشيمي عربستان است.

اين گزارش مي‌افزايد اين سرمايه‌گذاري، علاوه بر توسعه بخش بالادستي پتروشيمي عربستان نگاهي هم به توسعه تکميلي در اين بخش در صنايع ميان‌دست و پايين‌دست دارد. توليد يک ماده شيميايي ويژه در بخش پايين‌دست که با همکاري خاص شرکت ميتسويي ژاپن انجام مي‌شود و توسعه ظرفيت‌هاي توليد يک نوع کاتاليزور مورد استفاده در صنعت با همکاري شرکت شل براي استفاده در پالايشگاه‌ها که مي‌تواند مواد اوليه مورد نياز خوراک مجتمع‌هاي پتروشيمي را تامين کنند از موضوعات مورد توافق است. اندي گاس رئيس شرکت کاتاليزور و فناوري مي‌گويد مقررات جديد جهاني سوخت باعث شده فناوري‌هاي جديد توليد مواد پتروشيمي روزبه‌روز در کانون توجه قرار بگيرد و اين امر به‌عنوان مثال باعث توسعه پتروپالايشگاه‌ها که مستقيما نفت را به مواد پتروشيمي تبديل مي‌کنند، شده است.

به گفته وي اين موضوع با يک چالش همراه است و آن توليد انبوه کاتاليزورهاي مورد نياز در اين صنايع در آينده نزديک است که عربستان با دورانديشي زمينه رفع اين چالش را فراهم کرده است. اين کشور در حوزه بازيافت محصولات هم قراردادي ۴۰۰ ميليون دلاري منعقد کرده که در جاي خود حائز اهميت بسيار است. گزارش‌ها حاکي از آن است که حداقل ۸۰ نماينده و بيش از ۱۳ نهاد دولتي و بخش‌خصوصي از عربستان و سراسر جهان در همايش Invest در رياض براي امضاي اين توافق‌نامه‌ها ديدار کرده‌اند که نشان‌دهنده اهميت اين توافقات براي اين کشور و طرف‌هاي سرمايه‌گذار دارد. از جمله تفاهم‌نامه‌هايي که در اين نشست توسط سازمان سرمايه‌گذاري عمومي عربستان سعودي مطرح شده، توافق بين اين سازمان و کمپاني آلماني BASF است که با هدف ارزيابي فرصت‌هاي توسعه صنعت پتروشيمي در عربستان سعودي صورت گرفته است. توافق با SNF، به منظور تاسيس يک کارخانه پلي‌اکريل آميد با ظرفيت ۵۰ هزار تن محصول در سال در استان شرقي الجبيل موضوع ديگري است که چشم‌انداز ايجاد ۸۰ شغل جديد را به دنبال دارد. همچنين امضاي يک تفاهم‌نامه بين آژانس دولتي عربستان سعودي و شرکت ژاپني ميتسويي با هدف راه‌اندازي پروژه توليد تجاري آمونياک در الجبيل با ظرفيت تقريبي يک ميليون تن در سال و با استفاده از يک فرآيند بسيار کارآمد و سازگار با محيط‌زيست از مهم‌ترين بخش‌هاي توافقات عربستان با شرکت‌هاي خارجي محسوب مي‌شود. ابراهيم آل‌عامر، رئيس سازمان سرمايه‌گذاري‌هاي عمومي عربستان سعودي در اين باره مي‌گويد: کشور ما درحال تحول اقتصادي چشمگير است و بخش پتروشيمي فرصت‌هاي مهيجي را براي سرمايه‌گذاران بين‌المللي فراهم کرده است و ما قصد داريم از تخصص و تجربه بخش‌خصوصي در تغيير صنعت پتروشيمي استفاده کنيم. وي در ادامه اين جلسه به تفاهم‌نامه‌هايي که رد و بدل شده‌اند اشاره کرده و مي‌گويد: اين توافق‌ها نشان‌دهنده تمرکز روز افزون ما در ارتقاي فرصت‌ها و تسهيل مشارکت‌هاي بين‌المللي براي رشد اين بخش استراتژيک است. وي افزود: ما بسيار خوشحاليم که آينده صنايع پتروشيمي را در کشورمان تضمين مي‌کنيم.

در اين بين پاسکال رمي، مديرعامل SNF نيز با اشاره به اينکه اين شرکت درحال بررسي چشم‌انداز تاسيس يک مجتمع صنعتي الجبيل است، گفت: به‌طور ميان مدت، اين منطقه استراتژيک ميزبان توليد برخي از مواد اوليه مهم در سنتز پلي‌اکريل آميد، مانند اکريلونيتريل است. مدير شرکت ميتسويي نيز با استقبال از حضور در اين پروژه مهم مي‌گويد: ميتسويي قصد دارد با استفاده از يک فناوري بسيار کارآمد و سازگار با محيط‌زيست، يک پروژه توليد آمونياک را در الجبيل تحقق بخشد که ممکن است شامل جذب و ذخيره کربن نيز باشد. اين پروژه‌ها از جهش روزافزون عربستان در توسعه به روز صنعت پتروشيمي پا به پاي کشورهاي توسعه‌يافته دنيا حکايت دارند. مديرعامل AMG نيز با استقبال از حضور اين شرکت در ارائه فناوري‌هاي بازيافت براي تصفيه پسماندهاي توليدي مي‌گويد اين فناوري‌ها قادرند فرآيند بازيافت و استخراج فلزاتي مانند واناديوم را از کاتاليزورهاي به‌کار رفته در صنعت پتروشيمي فراهم کنند و با توليد آلياژ فروواناديوم توليد داخلي فولاد با استحکام بالا را توسعه دهند. براساس گزارش سازمان سرمايه‌گذاري‌هاي عمومي تنها در پاييز امسال ميزان جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در صنعت پتروشيمي عربستان رشد ۳۰ درصدي را در قياس با مدت مشابه پارسال تجربه کرده است. ۸۰۹ شرکت جديد در اين کشور سرمايه‌گذاري کرده‌اند که نزديک به ۷۰ درصد آنها خارجي هستند و اين رقم بيشترين ميزان از سال ۲۰۱۰ تاکنون است. در اوايل ماه جاري، اين کشور در گزارش کسب‌وکار ۲۰۲۰ توانست ۳۰ رتبه صعود کند و به جايگاه ۶۲ دنيا دست يابد.

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟


 

آمار سایت

آنلاین ها
3
امروز
263
دیروز
48
هفته
374
ماه
21962
کل
334473