تشريح تحولات ۶ سال اخير صنعت پتروشيمي / پايان دوره کمبود خوراک پتروشيمي ها

کد خبر: 10315 تاریخ انتشار: 1398/09/19 14:44:19
نمایش: 1160
اخبار
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي با تأکيد بر اينکه اجراي طرح‌هاي خوراک ترکيبي، سودآوري طرح‌هاي خوراک مايع را به مقدار خيره‌کننده‌اي افزايش مي‌دهد، مهم‌ترين مزيت استفاده از اين خوراک‌ها در طرح‌هاي جديد را ايجاد تنوع در سبد توليد محصولات، افزايش تاب‌آوري، تکميل زنجيره‌هاي ارزش و جلوگيري از توسعه نامتوازن صنعت پتروشيمي برشمرد. تشريح تحولات ۶ سال اخير صنعت پتروشيمي / پايان دوره کمبود خوراک پتروشيمي ها به گزارش اينپيا، بهزاد محمدي با رد برخي اظهارنظرها مبني بر اعتقاد نداشتن وزير نفت به توسعه صنعت پتروشيمي در کشور، گفت: مهم‌ترين مؤلفه توسعه صنعت پتروشيمي در اختيار داشتن سبد متنوع و مطمئني از انواع خوراک‌هاي مايع و گاز است و تا زماني که خوراک کافي و پايدار وجود نداشته باشد، توسعه‌اي در صنعت پتروشيمي اتفاق نخواهد افتاد.

تشريح تحولات ۶ سال اخير صنعت پتروشيمي / پايان دوره کمبود خوراک پتروشيمي ها

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي با تأکيد بر اينکه اجراي طرح‌هاي خوراک ترکيبي، سودآوري طرح‌هاي خوراک مايع را به مقدار خيره‌کننده‌اي افزايش مي‌دهد، مهم‌ترين مزيت استفاده از اين خوراک‌ها در طرح‌هاي جديد را ايجاد تنوع در سبد توليد محصولات، افزايش تاب‌آوري، تکميل زنجيره‌هاي ارزش و جلوگيري از توسعه نامتوازن صنعت پتروشيمي برشمرد.
تشريح تحولات ۶ سال اخير صنعت پتروشيمي / پايان دوره کمبود خوراک پتروشيمي ها

به گزارش اينپيا، بهزاد محمدي  با رد برخي اظهارنظرها مبني بر اعتقاد نداشتن وزير نفت به توسعه صنعت پتروشيمي در کشور، گفت: مهم‌ترين مؤلفه توسعه صنعت پتروشيمي در اختيار داشتن سبد متنوع و مطمئني از انواع خوراک‌هاي مايع و گاز است و تا زماني که خوراک کافي و پايدار وجود نداشته باشد، توسعه‌اي در صنعت پتروشيمي اتفاق نخواهد افتاد.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران در پاسخ به برخي انتقادها به سياست‌هاي وزارت نفت در حوزه ساخت توسعه صنايع پالايشگاهي و پتروشيمي تصريح کرد: اين منتقدان فراموش کرده‌اند که تا چند سال پيش بخش چشمگيري از صنايع پتروشيمي به‌علت کمبود گاز در فصل سرد سال، با قطعي و افت فشار سوخت و خوراک گاز دست‌وپنجه نرم مي‌کردند و به اجبار بايد مجتمع‌ها از سرويس خارج مي‌شد و تعميرات اساسي آنها در دستور کار قرار مي‌گرفت.
وي ادامه داد: با شتاب‌بخشي به اجراي طرح‌هاي توسعه ميدان عظيم پارس جنوبي در طول ۶ سال گذشته تاکنون و بهره‌برداري از ۱۲ فاز اين ميدان مشترک گازي، در شرايط کنوني، صنايع پتروشيمي با مشکل کمبود خوراک گاز روبه‌رو نيست.
محمدي با تأکيد بر اينکه با توسعه پارس جنوبي افزون‌ بر افزايش توليد و عرضه سوخت و خوراک متان، دوره کمبود شديد خوراک اتان و ميعانات گازي صنايع پتروشيمي هم به پايان رسيده است، يادآور شد: نگاهي به وضعيت توليد مجتمع‌هاي زنجيره آروماتيک صنايع پتروشيمي نشان مي‌دهد اين واحدها در سخت‌ترين شرايط تحريم بدون کسري و کمبود خوراک ميعانات گازي در حال توليد، تأمين نياز داخلي و صادرات محصولات هستند.
وي با بيان اينکه وضع توليد در واحدهاي الفيني و به دنبال آن مجتمع‌هاي مسير خط اتيلن غرب از ثبت رکوردهاي جديد توليد حکايت دارد که اين رکوردشکني به دليل توسعه پارس جنوبي و افزايش ظرفيت توليد و تأمين خوراک اتان در طول چند سال اخير است، بيان کرد: امروز به مدد توسعه شتابان پارس جنوبي در کنار سبقت از کشور شريک در اين ميدان، مشکلات تأمين پايدار و مطمئن سوخت و خوراک‌هاي گازي و مايع پتروشيمي‌ها هم به حداقل کاهش يافته است.
معاون وزير نفت با يادآوري بهره‌برداري از سه فاز پالايشگاه ستاره خليج فارس در طول دو سال گذشته تاکنون، يادآور شد: توسعه اين پالايشگاه با استفاده از خوراک ميعانات گازي پارس جنوبي نه تنها موجب افزايش ظرفيت توليد بنزين و گازوييل با استاندارد يورو ۴ و يورو ۵ و بي‌نيازي از واردات سوخت در شرايط تحريم‌هاي ظالمانه شده که با افزايش توليد نفتا، مشکل تأمين خوراک بخشي از صنايع پتروشيمي کشور هم حل شده است.
وي با بيان اينکه امسال مجتمع‌هاي پتروشيمي مصرف‌کننده نفتا همچون پتروشيمي شازند، بندرامام، تبريز و... با مشکل تأمين خوراک روبه‌رو نيستند، افزود: حتي تأمين کامل خوراک نفتاي اين واحدها موجب افزايش توليد ساير محصولات در مسير زنجيره ارزش از جمله پروپيلن و پلي‌پروپيلن شده است.
محمدي با اعلام اينکه با کوشش‌ها و اعمال سياست‌ها و برنامه‌هاي جامع و متوازن وزارت نفت، هم‌اکنون سبد تأمين خوراک صنايع پتروشيمي متنوع شده است، توضيح داد: هم‌زمان با توسعه پارس جنوبي و پالايشگاه ستاره خليج فارس به پيشنهاد وزير نفت، اجراي طرح‌هاي جديد پتروشيمي با خوراک‌هاي ترکيبي در دستور کار قرار گرفته است.
وي، مهم‌ترين مزيت استفاده از خوراک‌هاي ترکيبي در طرح‌هاي جديد صنعت پتروشيمي را متنوع‌سازي سبد توليد محصولات، افزايش تاب‌آوري، تکميل زنجيره‌هاي ارزش و جلوگيري از توسعه نامتوازن صنعت پتروشيمي برشمرد و تأکيد کرد: با اجراي طرح‌هاي خوراک ترکيبي ميزان سودآوري طرح‌هاي خوراک مايع هم به ميزان چشمگيري افزايش مي‌يابد و به همين نسبت، انگيزه سرمايه‌گذاران بخش غيردولتي در اين حوزه دوچندان مي‌شود.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران با اعلام اينکه همه اين تحولات در مسير توسعه صنايع پالايشي و پتروشيمي کشور در طول ۶ سال اخير اتفاق افتاده، تصريح کرد: با اين تحولات، زمينه تحقق اهداف توسعه صنايع پتروشيمي فراهم شده است.

مولف: حبیب صادقی منش

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟


 

آمار سایت

آنلاین ها
3
امروز
38
دیروز
65
هفته
357
ماه
22018
کل
334090