يک محقق ايراني در استراليا فناوري جديدي از باتري ساخته که ۵ برابر نمونه هاي ليتيوم يوني شارژ نگه مي دارد. او ادعا مي کند اين کارآمدترين باتري ليتيوم- سولفور جهان است

کد خبر: 10329 تاریخ انتشار: 1398/10/14 10:40:49
نمایش: 1100
اخبار
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ايندپندنت، مهدخت شيباني محقق ايراني با کمک پژوهشگران در استراليا باتري جديدي ساخته اند که مي تواند شارژ موبايل را براي ۵ روز متوالي حفظ يا به يک وسيله نقليه برقي کمک کند مسافت هزار کيلومتر را بدون نياز به شارژ طي کند. اين فناوري ذخيره سازي نوين ربطي به نمونه هاي فعلي ندارد که در دستگاه هاي مختلف به کار مي رود. در فناوري جديد باتري به ترکيب ليتيوم يوني از ليتيوم- سولفور استفاده مي شود. باتري هاي ليتيوم- سولفور مي توانند تا ۵ برابر نمونه هاي ليتيوم يوني شارژ نگه دارند اما تا به امروز امکان استفاده از آنها در دستگاه هاي الکترونيکي مصرفي وجود نداشته است. مهم ترين چالش در اين زمينه بي ثباتي کاتد باتري است که در هر چرخه شارژ اندازه آن ۷۸ درصد کمتر مي شود. اين بدان معنا است که باتري به سرعت فرسوده مي شود و براي شارژ دوباره دوام لازم را ندارد. شيباني و همکارانش متوجه شده اند با استفاده از يک کاتد انعطاف پذير مي توان انبساط و انقباض باتري را بدون کاهش اندازه، کنترل کرد. آنها ادعا مي کنند با اين روش کارآمدترين باتري ليتيوم-سولفور جهان را ساخته اند.

يک محقق ايراني در استراليا فناوري جديدي از باتري ساخته که ۵ برابر نمونه هاي ليتيوم يوني شارژ نگه مي دارد. او ادعا مي کند اين کارآمدترين باتري ليتيوم- سولفور جهان است.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ايندپندنت، مهدخت شيباني محقق ايراني با کمک پژوهشگران در استراليا باتري جديدي ساخته اند که مي تواند شارژ موبايل را براي ۵ روز متوالي حفظ يا به يک وسيله نقليه برقي کمک کند مسافت هزار کيلومتر را بدون نياز به شارژ طي کند.

اين فناوري ذخيره سازي نوين ربطي به نمونه هاي فعلي ندارد که در دستگاه هاي مختلف به کار مي رود. در فناوري جديد  باتري به ترکيب ليتيوم يوني از  ليتيوم- سولفور استفاده مي شود.

باتري هاي ليتيوم- سولفور مي توانند تا ۵ برابر نمونه هاي ليتيوم يوني شارژ نگه دارند اما تا به امروز امکان استفاده از آنها در دستگاه هاي الکترونيکي مصرفي وجود نداشته است.

مهم ترين چالش در اين زمينه بي ثباتي کاتد باتري است که در هر چرخه شارژ اندازه آن ۷۸ درصد کمتر مي شود. اين بدان معنا است که باتري به سرعت فرسوده مي شود و براي شارژ دوباره دوام لازم را ندارد.

شيباني و همکارانش متوجه شده اند با استفاده از يک کاتد انعطاف پذير مي توان انبساط و انقباض باتري را بدون کاهش اندازه، کنترل کرد. آنها ادعا مي کنند با اين روش کارآمدترين باتري ليتيوم-سولفور جهان را ساخته اند.

او در دپارتمان  مهندسي مکانيک و هوافضاي دانشگاه موناش فعاليت مي کند. او در اين باره مي گويد: جهان نيازمند فناوري هاي نوين ذخيره سازي انرژي است تا با تغييرات آب و هوايي مقابله کند. باتري هاي ليتيوم-سولفور از ظرفيت بسيار بالاي سولفور استفاده مي کنند و مي توانند تا ۵ برابر ظرفيت باتري هاي ليتيوم يوني انرژي ذخيره کنند.  همچنين اين باتري از مواد ارزان ساخته مي شود که در سراسر جهان وجود دارد.

به گفته شيباني تجاري سازي اين نوع باتري احتمالا ۲تا ۴ سال ديگر انجام مي شود و حق امتياز براي فرايند توليد آن نيز تاييد شده است.

نمونه اوليه اين باتري در آلمان ساخته شده و سال جاري اين فناوري در خودرو و پنل هاي خورشيدي آزمايش مي شود.

مولف: حبیب صادقی منش

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟


 

آمار سایت

آنلاین ها
3
امروز
82
دیروز
76
هفته
813
ماه
22143
کل
334882