اختصاصي اينپيا: تعادل بخشي به بازار از کانال بورس

کد خبر: 10353 تاریخ انتشار: 1398/11/12 14:25:00
نمایش: 1066
اخبار
صادرات محصولات پتروشيمي 44 درصد از کل صادرات را بر عهده دارد اما موضوع مهم تعادل بخشي بين صادرات و تامين نياز داخلي است اختصاصي اينپيا: تعادل بخشي به بازار از کانال بورس در شرايطي تحريم هاي آمريکا صادرات غيرنفتي را با مشکلاتي روبرو کرده که رئيس کل گمرک ايران مي گويد به لحاظ ترکيب کالايي بيشترين کالاهاي صادراتي با ارزش ١۵ ميليارد دلار که ۴۴ درصد سهم ارزش صادرات کالا را نشان مي دهند به صنعت پتروشيمي مرتبط است و ساير صنايع سهم 56 درصدي را بر عهده دارند. اين به معناي آن است که صادرات محصولات پتروشيمي نقش عمده اي در تامين ارز داخلي دارند با اين حال نبايد از تامين مواد اوليه در بازار داخل نيز غافل شد. فعالان اين صنعت معتقدند ايجاد تعادل بين بازارهاي داخلي و صادرات از موضوعات بسيار مهم براي تعادل در بازارها است. در هفته هاي اخير تقويت مشکلات عرضه در بازار داخل براي تامين مواد اوليه موضوعي بوده و هست که بر نگراني فعالان صنايع پايين دستي افزوده است. ناگفته پيداست که بسياري از مواد اوليه بازار صادراتي ندارند اما به طور مشخص دلايل عدم عرضه اين محصولات در بورس چندان توجيه پذير نيست.

اختصاصي اينپيا: تعادل بخشي به بازار از کانال بورس

صادرات محصولات پتروشيمي 44 درصد از کل صادرات را بر عهده دارد اما موضوع مهم تعادل بخشي بين صادرات و تامين نياز داخلي است
اختصاصي اينپيا: تعادل بخشي به بازار از کانال بورس

در شرايطي تحريم هاي آمريکا صادرات غيرنفتي را با مشکلاتي روبرو کرده که رئيس کل گمرک ايران مي گويد به لحاظ ترکيب کالايي بيشترين کالاهاي صادراتي با ارزش ١۵ ميليارد دلار که ۴۴ درصد سهم ارزش صادرات کالا را نشان مي دهند به صنعت پتروشيمي مرتبط است و ساير صنايع سهم 56 درصدي را بر عهده دارند.

اين به معناي آن است که صادرات محصولات پتروشيمي نقش عمده اي در تامين ارز داخلي دارند با اين حال نبايد از تامين مواد اوليه در بازار داخل نيز غافل شد.

فعالان اين صنعت معتقدند ايجاد تعادل بين بازارهاي داخلي و صادرات از موضوعات بسيار مهم براي تعادل در بازارها است.

در هفته هاي اخير تقويت مشکلات عرضه در بازار داخل براي تامين مواد اوليه موضوعي بوده و هست که بر نگراني فعالان صنايع پايين دستي افزوده است.

ناگفته پيداست که بسياري از مواد اوليه بازار صادراتي ندارند اما به طور مشخص دلايل عدم عرضه اين محصولات در بورس چندان توجيه پذير نيست.

اين در حالي است که با توجه به سهم بالاي صنايع پايين دستي در توليد و تامين نياز مصرفي داخلي به خصوص بعد از رشد قيمت ارز، ضرورت دارد حمايت هاي موثرتري از اين واحدها به خصوص در دو بحث تامين مالي و تامين مواد اوليه صورت بگيرد.

در اين رابطه ابتداي ماه جاري مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي در نشست با مديران تشکل‌ها و انجمن‌هاي پتروشيمي اعلام کرد که تامين پايدار نيازهاي صنايع پايين‌دستي جزو دغدغه هاي اين شرکت است.

محمدي در اين رابطه با بيان اينکه تلاش داريم چالش‌ها و مشکلات صنايع تکميلي را به کمترين ميزان برسانيم، گفت: بررسي و واکاوي چالش‌ها و مشکلات مي‌تواند روند توليد در صنايع پايين‌دستي را بهبود بخشد و مسير رونق توليد را تسهيل کند.

معاون وزير نفت ادامه داد: تکميل زنجيره ارزش و کاهش خام‌فروشي، راهبردي مهم در صنعت پتروشيمي ايران است و بر همين اساس صنايع پايين‌دستي مي‌توانند با توليد محصولات نهايي افزون بر رفع نياز داخلي در زمينه صادرات نيز نقش‌آفرين باشند.

يکي از مهمترين اين پيش نيازها تامين به موقع، کافي و موثر مواد اوليه در بورس کالا و نظارت بر اين موضوع است. در حال حاضر برخي محصولات پتروشيمي در بورس کالا عرضه نمي شوند و نياز توليد کنندگان از بازار آزاد تامين مي شود و به دليل آن که رقابتي در اين زمينه وجود ندارد و شفافيت در حد پاييني قرار دارد بنابراين مشکلات زيادي در اين مسير ديده مي شود.

اين در حالي است که حتي 2صادرات نيز مي تواند از کانال بورس کالا مديريت شود و همه اين موارد به بهبود تعادل در بازار کمک موثري خواهد کرد.

مولف: حبیب صادقی منش

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟


 

آمار سایت

آنلاین ها
8
امروز
5
دیروز
89
هفته
837
ماه
22044
کل
334894