دو روي سکه سبک مديريت استيو جابز

کد خبر: 10356 تاریخ انتشار: 1398/11/15 12:38:16
نمایش: 1128
اخبار
استيو جابز به هيچ عنوان و هيچ‌گاه يک رهبر سازماني عادي و سنتي نبود و سبک مديريتي او چيزي نبود که در کتاب‌هاي درسي و دانشگاهي حوزه مديريت و رهبري به‌چشم مي‌خورد. دو روي سکه سبک مديريت استيو جابز از نظر اغلب کساني که با او کار کرده‌اند، او نه يک رئيس يا مافوق بلکه يک همکار دلسوز و معلم‌گونه بود که منبع بيکراني از ايده‌ها و خلاقيت‌ها به‌حساب مي‌آمد. او کسي بود که شرکت اپل را به همراه دوست قديمي‌اش استيو بوزنياک و با سرمايه ۱۳۰۰ دلار در سال ۱۹۷۶ بنيان گذاشت اما ۹ سال بعد يعني در سال ۱۹۸۵ به شکل هوشمندانه‌اي از آن کناره گرفت و دوازده سال بعد در سال ۱۹۹۷ بازگشتي باشکوه به شرکتش داشت و با نوآوري‌هايي که پس از اين بازگشت براي دنياي تکنولوژي به ارمغان آورد دنيا را تکان داد. خروج استيو جابز از شرکتي که خودش آن را بنيان گذاشته بود در سال ۱۹۸۵ براي خيلي‌ها غافلگيرکننده و عجيب بود اما براي خود او نه. اين اخراج خودخواسته، جنبه ديگري از سبک رهبري استيو جابز را هويدا ساخت. او بلافاصله پس از ترک شرکت اپل اقدام به خريداري شرکت پيکسار کرد که يک شرکت کوچک انيميشن‌سازي بود اما به لطف خلاقيت و نبوغ بي‌

دو روي سکه سبک مديريت استيو جابز

استيو جابز به هيچ عنوان و هيچ‌گاه يک رهبر سازماني عادي و سنتي نبود و سبک مديريتي او چيزي نبود که در کتاب‌هاي درسي و دانشگاهي حوزه مديريت و رهبري به‌چشم مي‌خورد.
دو روي سکه سبک مديريت استيو جابز

از نظر اغلب کساني که با او کار کرده‌اند، او نه يک رئيس يا مافوق بلکه يک همکار دلسوز و معلم‌گونه بود که منبع بيکراني از ايده‌ها و خلاقيت‌ها به‌حساب مي‌آمد. او کسي بود که شرکت اپل را به همراه دوست قديمي‌اش استيو بوزنياک و با سرمايه ۱۳۰۰ دلار در سال ۱۹۷۶ بنيان گذاشت اما ۹ سال بعد يعني در سال ۱۹۸۵ به شکل هوشمندانه‌اي از آن کناره گرفت و دوازده سال بعد در سال ۱۹۹۷ بازگشتي باشکوه به شرکتش داشت و با نوآوري‌هايي که پس از اين بازگشت براي دنياي تکنولوژي به ارمغان آورد دنيا را تکان داد.

خروج استيو جابز از شرکتي که خودش آن را بنيان گذاشته بود در سال ۱۹۸۵ براي خيلي‌ها غافلگيرکننده و عجيب بود اما براي خود او نه. اين اخراج خودخواسته، جنبه ديگري از سبک رهبري استيو جابز را هويدا ساخت. او بلافاصله پس از ترک شرکت اپل اقدام به خريداري شرکت پيکسار کرد که يک شرکت کوچک انيميشن‌سازي بود اما به لطف خلاقيت و نبوغ بي‌نظير استيو جابز به شرکتي پيشگام در صنعت انيميشن‌سازي در جهان تبديل شد که توانست فيلم‌هاي محبوبي چون داستان اسباب‌بازي‌ها را توليد کند. در همان زمان جابز شرکت NeXT را بنيان گذاشت که خيلي زود به موفقيت‌هاي بزرگي دست يافت و بعدها شرکت اپل سهام آن را خريداري کرد.

متيو پاول، سردبير مجله Mac و از همکاران قديمي استيو جابز در مورد اين دوره از زندگي کاري او مي‌نويسد: «رهبري شرکت‌هاي پيکسار و NeXT در دوران دوري استيو از شرکت اپل درس‌هاي بسياري به او آموخت و مهم‌تر از همه به او نظم و صبوري را ياد داد و همين نظم و بردباري بود که پس از بازگشت رويايي استيو جابز به اپل در سال ۱۹۹۷ باعث موفقيت‌هاي شگفت‌انگيز او و شرکت اپل شد.

در واقع دوران مديريتي جابز در شرکت اپل پس از ۱۹۹۷ به هيچ عنوان با دوران قبل از ترک شرکت قابل‌مقايسه نيست. تا قبل از سال ۱۹۸۵، استيو جابز مديري بود خودمدار و عصبي که از کارکنان و زيردستانش فاصله مي‌گرفت و تمام موفقيت‌هاي شرکت را به نام خودش مي‌نوشت و ناکامي‌هاي شرکت را به گردن ديگران مي‌انداخت و آنها را مورد سرزنش قرار مي‌داد. اما استيو جابز سال ۱۹۹۷ چهره‌اي کاملا متفاوت بود. در اين دوره او فردي صبور، مهربان و از خود گذشته بود که براي کارکنان شرکت نه يک مدير بلکه همکاري دلسوز بود و خود را وقف شرکت و کارکنانش کرده بود.

دوران درخشان استيو جابز پس از بازگشت به اپل در سال ۱۹۹۷ را مي‌توان دوران حضور او در همه‌جا و نقش‌آفريني‌اش در همه‌چيز دانست.

در اين دوران او به راحتي در دسترس تمام کارکنان شرکت اپل قرار داشت به‌طوري که دون‌پايه‌ترين کارکنان شرکت عظيم اپل هم مي‌توانستند به‌راحتي به او دسترسي داشته باشند، از او انتقاد کنند و به او پيشنهاد دهند و در تمام اين موقعيت‌ها استيو جابز با لبخند و روي گشاده با آنها رفتار مي‌کرد. او دوست داشت در هر زمينه‌اي پيشنهاددهنده باشد: از طراحي اتوبوس‌هاي ويژه کارکنان اپل گرفته تا غذاهايي که در غذاخوري شرکت سرو مي‌شد.

استيو جابز در سال‌هاي پس از ۱۹۹۷، فرهنگ پاسخگويي و مسووليت‌پذيري سفت و سختي را در شرکت اپل گسترش داد که خود او در اين زمينه پيشگام بود و بيش از هرکس ديگري در شرکت مسووليت‌پذير و پاسخگو بود. جلسات دوشنبه صبح شرکت که جابز هر هفته با مديران ارشد شرکت برگزار مي‌کرد با وسواس و دقت تمام انجام مي‌شد و طي آنها کوچک‌ترين جزئيات و مسائل مربوط به فرآيندها و محصولات در دست توليد شرکت مورد بررسي قرار مي‌گرفت و همين مساله موجب افزايش روحيه پاسخگويي و مسووليت‌پذيري مديران و کارکنان اپل مي‌شد.

مولف: حبیب صادقی منش

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟





 

آمار سایت

آنلاین ها
3
امروز
59
دیروز
56
هفته
425
ماه
23378
کل
332230