اختصاصي اينپيا: نگراني واحدهاي توليدي از چالش هاي بهين ياب

کد خبر: 10362 تاریخ انتشار: 1398/11/23 14:14:37
نمایش: 1263
اخبار
سامانه افق براي فعالان صنعت نگراني هايي را ايجاد کرده که ثبت گريد يکي از آنها است اختصاصي اينپيا: نگراني واحدهاي توليدي از چالش هاي بهين ياب بررسي ها نشان مي دهد طي روزهاي اخير نگراني ها از نحوه ثبت گريدهاي مصرفي مواد اوليه توسط واحدهاي توليدي در سامانه بهين ياب به يکي از موضوعات مهم تبديل شده است. کارشناسان معتقدند ثبت گريد کار چندان ساده اي نيست و طي دو هفته گذشته نگراني هاي متعددي توسط خريداران مطرح شده است. اين در شرايطي است که در کل آموزش جامعي نيز راجع به اين موضوع وجود ندارد. به عنوان يک مثال در مورد کالايي همچون پي وي سي براي واحدهاي توليدکننده رنگدانه يا مستربچ به دليل استفاده از عمده گريدها مشکلات زيادي بوجود مي آيد. دليل اين امر نيز آن است که اين واحدها بايد در هر مورد از کالاهاي معرفي شده در ليست تقريبا همه گريدها را بدون در نظر گرفتن گريدهاي تکراري و گريدهايي که به صورت کلي نام برده شده اند انتخاب کند. مشکل درمورد اين محصول اين بود که با توجه به تفاوت نام کامل بعضي گريدهاي مشابه مثلا s65 که در آبادان و غدير با عنوان "s65" و در اروند با عنوان "s6532" و در بندرامام ب

اختصاصي اينپيا: نگراني واحدهاي توليدي از چالش هاي بهين ياب

سامانه افق براي فعالان صنعت نگراني هايي را ايجاد کرده که ثبت گريد يکي از آنها است
اختصاصي اينپيا: نگراني واحدهاي توليدي از چالش هاي بهين ياب

بررسي ها نشان مي دهد طي روزهاي اخير نگراني ها از نحوه ثبت گريدهاي مصرفي مواد اوليه توسط واحدهاي توليدي در سامانه بهين ياب به يکي از موضوعات مهم تبديل شده است.

کارشناسان معتقدند ثبت گريد کار چندان ساده اي نيست و طي دو هفته گذشته نگراني هاي متعددي توسط خريداران مطرح شده است. اين در شرايطي است که در کل آموزش جامعي نيز راجع به اين موضوع وجود ندارد. به عنوان يک مثال در مورد کالايي همچون پي وي سي براي واحدهاي توليدکننده رنگدانه يا مستربچ به دليل استفاده از عمده گريدها مشکلات زيادي بوجود مي آيد.

دليل اين امر نيز آن است که اين واحدها بايد در هر مورد از کالاهاي معرفي شده در ليست تقريبا همه گريدها را بدون در نظر گرفتن گريدهاي تکراري و گريدهايي که به صورت کلي نام برده شده اند انتخاب کند. مشکل درمورد اين محصول اين بود که با توجه به تفاوت نام کامل بعضي گريدهاي مشابه مثلا s65 که در آبادان و غدير با عنوان "s65" و در اروند با عنوان "s6532" و در بندرامام با عنوان "s6558" ، تقسيم بندي شده اند، سامانه خود بخود وارد ريز تفکيک مي شود و مشتري در صورت انتخاب مثلا s6558 فقط گريد مربوط به بندر امام را به عنوان گريد مصرفي خود معرفي مي کند که در اين صورت ممکن است قادر به خريد گريد مورد نظر خود از پتروشيمي هاي ديگر نشود و اگر همه گريدها را انتخاب کند بايد جمع درصد مصرف اين مواد را به ۱۰۰ درصد برساند که در اين صورت مثلاسهم بندر امام به ميزان مشخصي خواهد رسيد که اين امر نگراني جديدي را ايجاد مي کند ه خريدار نتواند موقع سفارش خريد بيش از آن ميزان از محصول خاص را خريداري کند.

بر اين اساس اولين موضوع بديهي که به نظر مي رسد آن است که بايد گريدها را بر اساس مشخصات فني کلي دسته بندي کرد نه اين که گريد توليدي شرکت هاي مختلف به عنوان فيلد و گزينه جدا تفکيک شوند. به عنوان مثال پي وي سي در سه دسته بندي اس ۷۰ و ۶۵ و ۵۷ دسته بندي شود. البته حتي اين روش نيز مشکلاتي خواهد داشت که يکي از آنها مشکلي است که در برنامه توليد مجتمع ها به وجود مي آيد. به عنوان مثال عرضه پي وي سي اس ۵۷ و ۷۰ در طول سال شايد يک يا دو مرحله صورت بگيرد و لذا خريداران نميتوانند از گريدهاي جايگزين عرضه شده که امکان مصرف آنها وجود دارد استفاده کنند. لذا براي حل اين مشکل هم بايد امکان جابجايي گريد بدليل عدم عرضه در سيستم فراهم شود.

نکته ديگر هم تفاوت مصرف گريدها در صنايع و پروانه هاي مختلف است که اين مورد هم بايد در نوع دسته بندي ها متفاوت باشد (به عنوان مثال مصرف در واحدهاي مستربچ و يا لوله و پروفيل يا نايلکس و ... ). به عبارتي ساده تر به نظر مي رسد ملاحضات فني گريدها در دسته بندي ها رعايت نشده و اين تفکيک ها در عمل باعث مشکل و عدم امکان خريد خواهند شد.

اين مساله براي گريدهاي متنوع  مثل پلي اتيلن هاي سبک و سنگين بيشتر نمود پيدا خواهد کرد و بايد بررسي هاي فني بيشتري براي تفکيک گريدهاي مشابه و جايگزين صورت بگيرد. به عنوان مثال شايد اولويت توليد کننده اي مصرف گريد اس ۷۵ باشد ولي در عمل بدليل عدم عرضه گريد مذکور يا رقابت سنگين قصد خريد گريد مشابه اما ارزانتر داشته باشد که ممکن است در عمل امکان ثبت چنين عملياتي براي وي وجود نداشته باشد.

مولف: حبیب صادقی منش

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟


 

آمار سایت

آنلاین ها
5
امروز
134
دیروز
277
هفته
592
ماه
22123
کل
334621