اختصاصي اينپيا: رصد و پالايش اطلاعات در «بهين ياب» دائمي باشد

کد خبر: 10367 تاریخ انتشار: 1398/11/28 14:51:40
نمایش: 1166
اخبار
براي اينکه نواقص اين سيستم رفع شود، بايد رصد و پالايش دائمي اين سامانه در دستور کار قرارگيرد اختصاصي اينپيا: رصد و پالايش اطلاعات در «بهين ياب» دائمي باشد به گزارش «اينپيا»، به دليل ايجاد تقاضاي غيرواقعي و سفته بازي در بورس کالا براي خريد مواد اوليه، بورس کالا با همکاري وزارت صمت اقدام به راه اندازي سامانه «بهين ياب» کرد، که به روزرساني اطلاعات واحدهاي فعال و نيمه‌تمام صنعتي کشور در اين سامانه انجام مي شود. يکي از کارکردهاي اصلي اين سامانه اين است تا توليدکنندگان واقعي را شناسايي و به نهادهاي مختلف معرفي کند، اما در ادامه فعاليت، ايرادهاي اين سيستم موجب شد، تا سودجوياني که نقشي در توليد نداشتند، مقادير بالايي در بورس کالا براي خريد مواد اوليه سفارش دهند. اين در حالي است که اين مواد را به قيمت هاي چند برابر در بازار آزاد به خود توليد کنندگان واقعي به فروش مي رسيدو عملا کارکرد اين سامانه را زير سوال برد. «اپنپيا» در همين رابطه به واکاوي چالش هاي پيش روي توليد کنندگان واقعي در مواجهه با « بهين ياب» پرداخته است. رضا پديدار رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران در گفت وگو با «ا

اختصاصي اينپيا: رصد و پالايش اطلاعات در «بهين ياب» دائمي باشد

براي اينکه نواقص اين سيستم رفع شود، بايد رصد و پالايش دائمي اين سامانه در دستور کار قرارگيرد
اختصاصي اينپيا: رصد و پالايش اطلاعات در «بهين ياب» دائمي باشد

 به گزارش «اينپيا»، به دليل ايجاد تقاضاي غيرواقعي و سفته بازي در بورس کالا براي خريد مواد اوليه، بورس کالا با همکاري وزارت صمت اقدام به راه اندازي سامانه «بهين ياب» کرد، که به روزرساني اطلاعات واحدهاي فعال و نيمه‌تمام صنعتي کشور در اين سامانه انجام مي شود.

يکي از کارکردهاي اصلي اين سامانه اين است تا توليدکنندگان واقعي را شناسايي و به نهادهاي مختلف معرفي کند، اما در ادامه فعاليت، ايرادهاي اين سيستم موجب شد، تا سودجوياني که نقشي در توليد نداشتند، مقادير بالايي در بورس کالا براي خريد مواد اوليه سفارش دهند. اين در حالي است که اين مواد را به قيمت هاي چند برابر در بازار آزاد به خود توليد کنندگان واقعي به فروش مي رسيدو عملا کارکرد اين سامانه را زير سوال برد.

«اپنپيا» در همين رابطه به واکاوي چالش هاي پيش روي توليد کنندگان واقعي در مواجهه با « بهين ياب» پرداخته است.

رضا پديدار رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران در گفت وگو با «اپنپيا» عنوان کرد: سامانه «بهين ياب» براي ثبت داده هاي صنعتي راه اندازي شده و هر بنگاه توليدي که پروانه فعاليت توليدي وصنعتي و بهره برداي دارد، در اين سامانه ديتاهاي خود را در اين سامانه به ثبت مي رساند.

او با بيان اينکه اين سامانه در واقع حلقه اتصال صاحبان توليد براي ورود به بورس کالا است، اظهار کرد: اين سامانه در واقع به منظور تخصيص تسهيلات کم‌بهره به توليدکنندگان کليد خورد، در ابتداي امر راهگشا بود، اما در ادامه راه، توليدکنندگان با يکسري چالش ها به دليل تقاضاهاي کاذب براي تامين مواد اوليه روبرو شدند، که به نظر مي رسد اين معضلات قابل رفع هم باشد اما همت وتوجه متوليان امر به خواسته هاي فعالان اقتصادي، تشکل ها وبخش خصوصي را مي طلبد.

به گفته پديدار، يکي از رويکردهاي اصلي اين سامانه پايش تقاضا و کنترل آن بود، اما يکي از مشکلات اين سامانه ناقص بودن اطلاعات خروجي شرکت براي تصميم گيري بورس کالا بود، که همين ناقص بودن اطلاعات موجب مي شد تا بورس کالا، درخواست واحد توليدي براي دريافت خوراک را نپذيرد ، اما در سيستم جديد با پالايش صورت پذيرفته، اين مشکل برطرف شد.

رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران در ادامه اين موضوع را يادآور شد که رويکرد جديد سامانه بهين ياب موجب شده تا شاهد افت محسوس تقاضا در بورس کالا باشيم، که نتيجه آن حذف تقاضاهاي غيرواقعي و سفته بازي است.

رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران، همچنين تاکيد کرد: اگر اطلاعات برخي توليدکنندگان به دقت مورد بررسي قرار نگيرد، امکان دارد منجر به ايجاد تقاضاي بيش از حد براي تخصيص خوراک شود که نتيجه آن مي شود سهميه بندي حداقلي براي واحدهايي که توليدکننده واقعي هستند.

البته اين فعال اقتصادي معتقد است که با اقدامات صورت گرفته از سوي وزارت صمت تا حدي نواقص و ايرادهاي سامانه بهين ياب مرتفع شده است. اما با تصميم گيري هاي درست، ميتوان جلوي تقاضاهاي کاذب وغيرواقعي براي خريد مواد اوليه در بورس کالا را گرفت.

پديدار در پايان توصيه کرد: براي اينکه نواقص اين سيستم رفع شود، بايد رصد و پالايش دائمي اين سامانه در دستور کار قرارگيرد.

مولف: حبیب صادقی منش

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟


 

آمار سایت

آنلاین ها
3
امروز
31
دیروز
237
هفته
780
ماه
22300
کل
334755