ورود شرکت‌هاي دانش بنيان به آزمايشات باليني داروي درمان ويروس کرونا

کد خبر: 10375 تاریخ انتشار: 1398/12/12 12:35:11
نمایش: 1225
اخبار
دبير ستاد توسعه زيست فناوري گفت:چندين شرکت به حوزه توليد کيت، داروي درماني و داروي از بين برنده ويروس کرونا ورود پيدا کرده اند که درصورت مجوز وزارت بهداشت، توليد آن آغاز مي شود. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مصطفي قانعي امروز در نشست خبري توليد کيت‌هاي ايران ساخت تشخيص بيماري کرونا، ماسک و داروهاي درماني اين بيماري که در محل معاونت علمي و فناوري برگزار شد، گفت: ما خوشبختيم که با زيرساخت‌هاي کشور که طي چند سال اخير که به وجود آمده، شرکت‌هاي دانش بنيان حوزه زيست فناوري به ۶۰۰ شرکت رسيده است. وي افزود: اين زيرساخت‌ها مي‌توانند در کمترين زمان ممکن وارد عرصه شوند و چالش‌هاي زيستي را حل کنند. قانعي با بيان اينکه اين شرکت‌ها توانسته‌اند قابليت‌هاي خود را در مورد ويروس کرونا نشان دهند، گفت: توليد کيت‌هاي تشخيص سريع ويروس کرونا يکي از اين قابليت‌هاي شرکت‌هاي دانش بنيان حوزه زيستي به شمار مي‌رود. دبير ستاد توسعه زيست فناوري عنوان کرد: تاکنون کيت‌هاي تشخيص کرونا که از چين به کشور وارد شده و توسط انستيتو پاستور به مرحله توزيع رسيده است، اين کيت‌ها مي‌توانند تا دو ماه پاسخگو باشند، از اين

دبير ستاد توسعه زيست فناوري گفت:چندين شرکت به حوزه توليد کيت، داروي درماني و داروي از بين برنده ويروس کرونا ورود پيدا کرده اند که درصورت مجوز وزارت بهداشت، توليد آن آغاز مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مصطفي قانعي امروز در نشست خبري توليد کيت‌هاي ايران ساخت تشخيص بيماري کرونا، ماسک و داروهاي درماني اين بيماري که در محل معاونت علمي و فناوري برگزار شد، گفت: ما خوشبختيم که با زيرساخت‌هاي کشور که طي چند سال اخير که به وجود آمده، شرکت‌هاي دانش بنيان حوزه زيست فناوري به ۶۰۰ شرکت رسيده است.

وي افزود: اين زيرساخت‌ها مي‌توانند در کمترين زمان ممکن وارد عرصه شوند و چالش‌هاي زيستي را حل کنند.

قانعي با بيان اينکه اين شرکت‌ها توانسته‌اند قابليت‌هاي خود را در مورد ويروس کرونا نشان دهند، گفت: توليد کيت‌هاي تشخيص سريع ويروس کرونا يکي از اين قابليت‌هاي شرکت‌هاي دانش بنيان حوزه زيستي به شمار مي‌رود.

دبير ستاد توسعه زيست فناوري عنوان کرد: تاکنون کيت‌هاي تشخيص کرونا که از چين به کشور وارد شده و توسط انستيتو پاستور به مرحله توزيع رسيده است، اين کيت‌ها مي‌توانند تا دو ماه پاسخگو باشند، از اين رو شرکت‌هاي دانش بنيان درصدد توليد اين کيت‌ها برآمدند.

وي افزود: ما در معاونت علمي با همکاري سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت فراخواني را در راستاي ارائه توانمندي‌هاي شرکت‌ها در حوزه توليد کيت‌هاي تشخيص سريع اعلام کرديم تا بتوانيم بلافاصله بعد از اتمام کيت‌هاي وارداتي، از کيت‌هاي داخلي استفاده کنيم.

قانعي بيان کرد: طي هفته اخير ۵۰ شرکت دانش بنيان براي توليد کيت‌هاي تشخيص سريع کرونا اعلام آمادگي کرده‌اند که از اين تعداد ۵ شرکت را انتخاب کرده‌ايم.

وي ادامه داد: اين شرکت‌ها بايد در سريع‌ترين زمان ممکن و با بالاترين کيفيت کيت‌ها را به توليد برسانند و از سوي ديگر کيت‌هاي توليدي بايد مورد تأييد سازمان غذا و دارو باشند.

دبير ستاد توسعه زيست فناوري با بيان اينکه امروز قراردادي با اين شرکت‌ها منعقد مي‌شود، گفت: اين قرارداد منوط به توانمندي شرکت هاست تا بتوانند کيت‌هاي با کيفيت و مورد تأييد شده را به توليد انبوه برسانند و به بازار عرضه کنند.

وي در خصوص کيت‌هاي تشخيص سريع ويروس کرونا گفت: اين کيت‌ها مي‌توانند به سرعت فرد مبتلا را شناسايي کنند تا بلافاصله بعد از آن فرد قرنطينه شود و عامل انتقال به افراد ديگر نباشد.

قانعي در خصوص اقدامات در زمينه توليد دارو براي مبتلايان به ويروس کرونا گفت: شرکت‌ها درصدد هستند داروهايي را براي مبتلايان توليد کنند و از سوي ديگر کمترين ضرر را براي افراد داشته باشند.

ورود شرکت‌هاي دانش بنيان به آزمايشات باليني داروي درمان ويروس کرونا

دبير ستاد توسعه زيست فناوري با بيان اينکه دو شرکت دانش بنيان، دو دارو را در اين راستا آماده کرده‌اند، گفت: در حال حاضر اين دو شرکت بعد از اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو وارد مرحله آزمايشات باليني دو دارو خواهند شد.

وي با تأکيد بر اينکه بايد حتماً مجوز کميته اخلاق وزارت بهداشت براي توليد اين دو دارو صادر شود، گفت: بعد از اخذ مجوز، کار تست‌هاي درماني داروهاي گياهي براي درمان ويروس کرونا آغاز مي‌شود؛ اين داروها از گياهان دارويي کم ضرر هستند که بهبود را تسريع مي‌بخشند.

ورود شرکت‌هاي دانش بنيان به ساخت دارويي براي افراد داراي علائم ويروس کرونا

قانعي اظهار داشت: دو شرکت ديگر هم درصدد هستند موادي براي بيني و حلق افرادي که داراي علائم ويروس کرونا هستند را توليد کنند تا اين مجاري تنفسي عاري از هر گونه ويروس از جمله کرونا شود. در حال حاضر بايد مجوز اين دارو نيز از سوي وزارت بهداشت صادر شود تا تست‌هاي آن آغاز و در صورت مثبت بودن، به توليد برسد.

به گفته دبير ستاد توسعه زيست فناوري، افرادي که داراي علائم خفيف هستند و هنوز تست کروناي آنها مثبت نشده، امکان استفاده از اين دارو را خواهند داشت تا شانس ابتلا به ويروس کاهش يابد.

قانعي تأکيد کرد: اين داروها و کيت‌ها با حمايت ستاد توسعه زيست فناوري معاونت علمي به توليد خواهند رسيد. اکنون براي دو داروي درمان و دو مواد دارويي از بين برنده ويروس تحقيقات آغاز شده و تيمي در اين راستا تشکيل شده است.

دبير ستاد توسعه زيست فناوري تصريح کرد: به محض صدور مجوز، تا يکي دو روز آينده تست‌ها آغاز مي‌شود و بايد طوري آزمايش شوند که باکتري‌هاي مفيد دهاني از بين نروند.

وي تأکيد کرد: همواره بايد اين داروها تأييديه بگيرند و در صورت مثبت شدن نتايج تأثيرگذاري‌شان تا يک ماه آينده به توليد انبوه برسند.

قانعي افزود: اميدواريم تا هفته آينده نتايج اوليه اين داروها مشخص شود، در صورتي که سازمان غذا و دارو تأييد کند، به توليد خواهند رسيد.

توليد واکسن کرونا نياز به برنامه ريزي دارد

وي با بيان اينکه توليد واکسن نياز به برنامه ريزي دارد، گفت: واکسن‌ها براي واکسينه شدن هستند و آن را به فرد سالم تزريق مي‌کنند.

قانعي در خصوص واکسن کرونا گفت: بايد کشور ببيند که چند درصد از افراد به اين ويروس مبتلا مي‌شوند يا درگير اين ويروس شده‌اند تا بر اساس آن اقدام به توليد واکسن کند.

دبير ستاد توسعه زيست فناوري با بيان اينکه توليد چنين واکسن‌هايي دشوار است، گفت: بايد واکسني توليد شود که بتواند افراد را در برابر کرونا واکسينه کند. بايد دانش فني توليد اين واکسن را داشته باشيم اما در هر صورت توليد انبوه چنين واکسني شدني نيست.

وي افزود: براي توليد واکسن کرونا يک واکسني بايد ساخته شود که بر سارس و مرس غلبه کند که اين کار سختي است.

وي ادامه داد: يک سال آنفلوانزا در کشور شديد شد، شرکت‌ها اقدام به توليد واکسن آنفلوانزا کردند اما سال بعد ديديم که اين آنفلوانزا در کشور شيوع کمتري داشته از اين رو شرکت‌هاي توليدکننده متضرر شدند.

به گفته قانعي، از اين رو نياز است که در توليد واکسن برنامه ريزي جدي داشته باشيم.

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟


 

آمار سایت

آنلاین ها
5
امروز
44
دیروز
76
هفته
813
ماه
22143
کل
334844