اختصاصي اينپيا: شواهد کاهش قيمت در بازار مواد اوليه

کد خبر: 10381 تاریخ انتشار: 1398/12/24 13:39:59
نمایش: 1783
اخبار
سيگنال هاي بازارهاي جهاني نفت و پتروشيمي در کنار وضعيت ارزي کشور حکايت از احتمال بالاي افت قيمت مواد اوليه دارد اختصاصي اينپيا: شواهد کاهش قيمت در بازار مواد اوليه افت شديد قيمت نفت در هفته گذشته بسياري از تحليل ها را که پيش از اين از همين رسانه اعلام کرده بوديم محقق کرد. تکنيکاليست ها با توجه به شواهد متقن پيشتر پيش بيني کرده بودند که قيمت نفت در انتظار يک افت قابل توجه است اما بايد بگوييم اين افت از پيش بيني ها نيز بيشتر شد. در اين بين هرچند طي دو روز گذشته نفت خام بخشي از کاهش خود را اصلاح کرد اما شواهد محکمي در دست نيست که بتواند بازگشت قيمتي را به کانال 50 دلار اثبات کند. در اين بين چند دليل مکم براي ايداري نسبي وضعيت فعلي وجود دارد؛ نخست آن که فدرال رزرو به ناچار نرخ بهره را نيم واحد درصد کاهش داده تا از ارزش دلار در برابر ساير ارزها محافظت کند. اين عامل باعث افت بيشتر قيمت در بازارهاي کالايي و رشد قيمت کالاهاي ارزشمند مانند طلا مي شود. عامل ديگر افت شديد تقاضا براي نفت توسط چين در پي بيماري کرونا است. شايد چين در حال خروج از وضعيت بحراني باشد اما بيماري کرونا بسياري از ک

اختصاصي اينپيا: شواهد کاهش قيمت در بازار مواد اوليه

سيگنال هاي بازارهاي جهاني نفت و پتروشيمي در کنار وضعيت ارزي کشور حکايت از احتمال بالاي افت قيمت مواد اوليه دارد
اختصاصي اينپيا: شواهد کاهش قيمت در بازار مواد اوليه

افت شديد قيمت نفت در هفته گذشته بسياري از تحليل ها را که پيش از اين از همين رسانه اعلام کرده بوديم محقق کرد. تکنيکاليست ها با توجه به شواهد متقن پيشتر پيش بيني کرده بودند که قيمت نفت در انتظار يک افت قابل توجه است اما بايد بگوييم اين افت از پيش بيني ها نيز بيشتر شد.

در اين بين هرچند طي دو روز گذشته نفت خام بخشي از کاهش خود را اصلاح کرد اما شواهد محکمي در دست نيست که بتواند بازگشت قيمتي را به کانال 50 دلار اثبات کند. در اين بين چند دليل مکم براي ايداري نسبي وضعيت فعلي وجود دارد؛ نخست آن که فدرال رزرو به ناچار نرخ بهره را نيم واحد درصد کاهش داده تا از ارزش دلار در برابر ساير ارزها محافظت کند.

اين عامل باعث افت بيشتر قيمت در بازارهاي کالايي و رشد قيمت کالاهاي ارزشمند مانند طلا مي شود. عامل ديگر افت شديد تقاضا براي نفت توسط چين در پي بيماري کرونا است. شايد چين در حال خروج از وضعيت بحراني باشد اما بيماري کرونا بسياري از کشورهاي دنيا که بخش زيادي از آنها کشورهاي بزرگ صنعتي هستند را درگير کرده و در نهايت پيش بيني مي شود يک تا يک و نيم واحد درصد رشد اقتصادي دنيا کاهش يابد.

در حال حاضر بخش هايي از اروپا و کشورهاي عضو بريکس درگير بيماري کرونا شده اند که به گفته منابع معتبر مانند سازمان بين المللي سرمايه گذاري روي سرمايه گذاري هاي صنعتي اثر منفي بر جاي خواهد گذاشت. اين در حالي است که رشد صنعتي نيز کاهش مي يابد که نتيجه همه اين موضوعات افت تقاضا براي نفت در بازارهاي جهاني در ميان مدت است.

از سوي ديگر جنگ نفتي بين عربستان و روسيه که به تازگي آغاز شده مي تواند بازار جهاني نفت را تحت الشعاع خود قرار دهد و اگر در اين باره تصميمي اتخاذ نشود قطعا بازار جهاني نفت با تخفيف هاي عجيب و غريب مشابه آنچه در سال هاي 2012 تا 2014 شاهد آن بوديم مواجه خواهد شد.

در اين بين اما بررسي هاي پلاتس حکايت از آن دارد که شاخص محصولات پليمري در جهان در 3 ماه گذشته با کاهش روبرو شده است و انتظار مي رود در تازه ترين اطلاعات اين موسسه اين شاخص در هفته هاي آتي با کاهش بيشتري روبرو گردد. قيمت نفتا نيز به نزديکي مرز 300 دلار در هر تن رسيد که يکي از کمترين قيمت ها در هفت سال گذشته محسب مي شود.

در چنين شرايطي آنچه طبيعي است سيگنال هاي کاهشي از طريق کانال هاي جهاني براي بازار ارسال مي شود. در داخل نيز امروز قيمت دلار در سامانه نيما با کاهش چشمگير روبرو بود. قيمت خريد روزانه دلار در سامانه نيما با 430 تومان و قيمت فروش با 495 تومان افت روبرو شد و برخي پيش بيني ها از تعادل رو به کاهش در اين بازار حکايت دارند بطوريکه به عقيده کارشناسان در ماه پاياني سال و به دليل کاهش تقاضا براي ارز مسافرتي و حتي ارز وارداتي براي کالاها قيمت دلار در سامانه نيما اين پتانسيل را دارا است که کاهش يابد.

در چنين وضعيتي انتظار مي رود قيمت مواد اوليه با افت قابل توجهي روبرو گردد. علاوه بر اين بازار وارد يک جو انتظاري نيز شده است. بيماري کرونا در بازار داخل تقاضا را معلق کرده و به تعويق انداخته است و برخي معتقدند تا ارزديبهشت و حتي خرداد بازار با شرايط راکدي روبرو است که اين مسايل در مجموع مي تواند بازار را از بحراني که در هفته هاي گذشته با آن روبرو بود خلاص کند. در اين بين برخي نيز در تلاشند تا جو بازار را بي ثبات قلمداد کنند.

برخي شايعات از آغاز اورهال مجتمع هاي پتروشيمي و يا برخي شايعات از بازگشت سريع قيمت مواد اوليه با اين هدف که جو رواني هفته هاي قبل حفظ شود در بازار شنيده مي شود اما واقعيت آن است که بازار بدون دخالت اين شايعات مسير کاهشي را در پيش گرفته است.

مولف: حبیب صادقی منش

افزودن دیدگاه


کاتالوگ محصولات

آرشیو

پیوندها


گالری تصاویر

نظرسنجی

نظر شما در مورد خدمات دهی و کیفیت محصولات آبدشت چیست؟





 

آمار سایت

آنلاین ها
4
امروز
36
دیروز
95
هفته
422
ماه
23365
کل
332302